Verzendsnelheid

Uit OstreaWiki

Ga naar: navigatie, zoeken

Het doel van een modem is uiteraard om een bericht zo snel mogelijk te verzenden, en dit willen wij dus ook proberen. De snelheid van het verzenden hangt bij ons af van de periodetijd, dat is de tijd die één periode duurt. Een periode is de duur van de kortste tijd dat de zoemer/speaker aan is, en dus de kortst mogelijke piep. De andere piepjes hebben een lengte van een bepaald aantal periodes, hoeveel periodes dat zijn staat op de pagina Verzendcode.

Inhoud

Theoretische snelheid

Zenden

De maximale snelheid van de motorpoort was niet te vinden in de NXT hardware developer documentatie. Deze snelheid kunnen we zeer waarschijnlijk wel gaan afleiden uit proeven met de actuele verzendtijd bij het directe verzenden.[1]

Ontvangen

In de Lego Mindstorms Hardware Developper Kit stond dat de sensors met 333Hz gecontroleerd worden. Dat komt omdat er op de eerste draad van de sensorpoort steeds 3ms lang een spanning staat, en dan 0.1 seconde lang de sensor gemeten wordt. Deze spanning is alleen noodzakelijk om de oude RCX licht en rotatiesensoren aan te kunnen sluiten, en is er dus om de NXT backwards compatible te maken met de RCX sensoren. De snelheid van 333Hz krijg je dan door 1/3ms=333,33Hz. Theoretisch is dus de kortst mogelijke periode voor de geluidssensor 3.1ms. Dit minimum zal nooit gehaald worden omdat de microfoon en de hardware in de sensor waarschijnlijk iets vertraging opleveren, en omdat de NXT mogelijk ook wat traag reageert.

Meetresultaten

Eerst hebben we gemeten met een simpel programmaatje dat een puls van 1000 ms maakt, en op de andere NXT een programmaatje dat de duur van die puls mat, dit is om de nauwkeurigheid van de NXT te meten. Daarna hebben we nog getest hoe kort we de periodetijd konden krijgen met de verschillende verzendmethodes.

Snelheid via directe verbinding

Met directe verbinding bedoelen we dat we uitgang B van de ene NXT-module hebben aangesloten op sensorpoort 1 van de andere NXT-module. Op deze manier wordt het signaal dus via een draad direct verbonden, en is er geen interferentie mogelijk. We hebben dit getest met verschillende uitgangsspanningen, hierbij viel op dat bij een lage uitgangsspanning de afwijking maximaal 2ms was, terwijl bij een hoge uitgangsspanning de afwijking soms opliep tot 40ms. We hebben dus gekozen voor een lage uitgangsspanning bij een directe verbinding. In deze situatie konden we de periodetijd terugbrengen naar 25ms. Dit ging zo snel dat we zeer tevreden zijn als we hier een beetje in de buurt kunnen komen.

Snelheid met interne speaker

Als wij de interne speaker gebruiken van de ene NXT, in combinatie met de geluidssensor op de andere is de nauwkeurigheid 5 ms. In deze situatie was de kortste tijd dat er foutloze verzending was 120 ms per periode.

Snelheid met zoemertje

Verzenden met het wisselstroomzoemertje is niet zo snel, omdat dit zoemertje toch ook wat traag is. De kortste tijd met foutloze verzending is 200ms.

Snelheid met lichtcommunicatie

In deze situatie is er op de uitgangspoort een witte LED aangesloten en op de ingangspoort een lichtsensor. De afwijking bedraagt hier slechts 2 tot 3 ms. Een bericht verzenden lukt met een periodetijd van 20 seconden.

Conclusie

Het blijkt dat de theoretische snelheid in de praktijk gehaald wordt. Met dat resultaat zijn we erg tevreden. Om berichtjes te verzenden moet de periodetijd toch langer zijn, dat is door vertraging in de LED's of zoemertjes, of in het programma zelf. De periodetijden voor licht en directe verbinding hebben we iets langer gemaakt dan hierboven staat. Dat is omdat er in de praktijk meer interferentie is dan bij het meten van de minimumtijden. Met de minimumtijden is er dus een te grote kans op foutieve verzending.


klik hier om terug te gaan naar Maarten van Kalsbeek en Jeroen van Oorschot: lego mindstorms modem

Ontvangen van "Verzendsnelheid"
Persoonlijke instellingen
Naamruimten
Varianten
Handelingen
Navigatie
Hulpmiddelen